Alla karlar är troll

Jag vet inte vad som tilltalar men en del låtar är tilltalande på alla de vis. 

Polaren Pär hos socialen
"-Tjena assistenten! Välommen hit!,
sade Pär och luktade påtagligt sprit.
-Usch, sa assistenten med moderat betoning.
Tänk att få se Pär i denna syndens boning.
Vem kunde tro du hade råd med sån't här
-Det ska du ge fan i! sa Polaren Pär"

båtlåt
"Det var en båt som sa till en annan;
"va du va stilig. Vi borde borda varann,
gjorda för varann och köla lite grann,
som bara båtar kan."

Tusen bitar
"För när vännerna försvinner, eller kärleken tar slut
Ser man allt med lite andra ögon
Man övar sig, och långsamt blir man bättre på att se
Skillnad mellan sanningar och lögner"

Det går en vind
"Det går en flicka i aspelunden,
jag har ett gulnat fotografi.
Med åren blev hon en dröm, en saga,
en ensam vandrares sympat"

Ja ni förstår ju..

Jag tänker ibland på en kvinna som jag liftade med.
Hon var blond och ganska kort och bilen var inte direkt i topp skick.
 Men hon plockade upp i korset och körde mig hela vägen till stan.
Hon var pratig och kände till min mor.
Hon tyckte om min mor, mest för att hon hälsade, inte för att hon
kände henne utan för att hon hälsade när hon hade gått omkring
och städat på skolan. I vilket fall som så pratade vi lite smått om
ingenting, men ändå kom så mycket informationfram.
Hon ville ta motorcykel kort, hon hade alltid drömt om det,
hade någon hon kunde köra med henne och lära henne,
men det gick trögt sa hon. Väldigt trögt. Men hon skulle ta det.
Hon ville verkligen. Hon berättade också att hon haft problem
med att veta vad hon skulle bli när hon blev stor, det hela hade
resulterat till en massa strö jobb men ingenting som hon ville.
Men apotekare det hade hon hört skulle vara ett trevligt yrke,
 träffa människor och kunna en massa saker.
Jo hon ville nog bli just apotekare ju mer hon funderade på det.
Men viste inte om hon kom in på utbildningen.
Efter att ha tackat för min skjuts så vandrade jag iväg
obrydd om kvinnan jag just pratat med, inte för att jag på något
vis inte var intresserad, men jag hade så mycket annat i tankarna
att jag helt enkelt förla henne i minnet.
Senare så såg jag henne på en motorcykel, själv,
utan någon som körde med henne. Hon hade
lyckats. Hon hade följt sin dröm och lyckas.
Senare såg jag henne i en vit rock inne på apoteket
på östercentrum. Hon var praktiserande där.
Hon hade kommit in på skolan, hon såg nöjd ut. Glad.
Jag tänker på henne lite då och då, en människa som lyckades.
Efter att ha sökt så hittade hon vad hon sökte.
 Det händer inte alla, men det händer. Och jag gillar mitt minne.


Kommentarer
Postat av: jess

2009-06-29 @ 17:50:26
Postat av: jess

Hey! polaren pär är ju värsta sköna visan..

2009-06-29 @ 17:51:13
URL: http://aggly.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0