Medelhavsbröd!

Here comes Kiruna.. Jag lovade Kiruna ett recept för cirka fem månader sedan om inte mer, och som alla vet så är min snabbhet inget att direkt hänga i granen så. Här kommer i alla fall receptet.

15 g jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1 msk flingsalt
2 ½ dl durumvetemjöl
4-5 dl vetemjölspecial

Blanda ut jästen och vattnet först, sedan i med resten, knåda och låt jäsa i 30 minuter.
Tryck ut degen i en rektangel, tryck inte kavla (enligt laila som i laila bakar så skall man inte kavla då försvinner all luft och degen blir inte lika bra som den kan bli.)
Lägg på soltorkade tomater, och vitlök. Detta är efter smak, jag har runt en liten burk med tomater och ca 6 klyftor vitlök, men allt är en smaksak.
Rulla ihop till en kran, eller en vanlig lång "bulle" så att den ryms på en plåt i alla fall och låt jäsa i ytterligare 30 minuter.
Sedan in i ugnen på 200 grader i 25-30 minuter.

Varsegoda mitt icke veganska medelhavsbröd. Lycka till!

Kommentarer
Postat av: Karin

Tack tack :)

2009-05-13 @ 11:54:32
URL: http://karint.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0